piątek, 27 października 2023

Domowa chałka z białym serem i maślaną kruszonką

  W taki deszczowy dzień jak dzisiaj to tylko zaszyć się pod kocykiem z książką i z kubkiem aromatycznej i rozgrzewającej herbatki, no i koniecznie z chałką. Taką domową pyszną którą dzisiaj upiekłam. Z maślaną kruszonką i nadzieniem z białego sera. Petarda. Wyszła mi tak pyszna, że znika kawałek po kawałeczku, a martwiłam się kto to zje, bo z tej receptury wychodzą dwie spore chałki. Mięciutka, pachnąca, obłędna. Kocham drożdżowe. Kocham je zagniatać i wypiekać. Poniżej macie recepturę jak krok po kroku wykonać taką chałkę. Upieczcie i dajcie znać czy smakowała. Udanych wypieków.

 



Potrzebujemy:

 

Na rozczyn:

5 dag świeżych drożdży 

2 łyżeczki cukru

2 łyżki mąki tortowej

1 szklanka ciepłego mleka

 

Na ciasto:

4 szklanki mąki tortowej

2 jajka

pół szklanki cukru

1 cukier waniliowy

6 łyżek oleju

 

Na nadzienie:

50 dag sera białego półtłustego

2 jajka

2 cukry waniliowe

cukier do smaku

2 budynie waniliowe

 

Na kruszonkę:

10 dag mąki tortowej

5 dag masła 82 % lub margaryny

5 dag cukru

 

Dodatkowo:

mąka do podsypania stolnicy

1 jajko

 

 

Wykonanie pysznej chałki:


1. Rozczyn: Drożdże rozcieramy z cukrem i ciepłym mlekiem, następnie wsypujemy mąkę i przykrywamy czystą ściereczką, odstawiamy w ciepłe miejsce na około 15 minut, żeby rozczyn ,, ruszył ". 

 


2. Ciasto: Mąkę przesiewany do miski, wsypujemy oba cukry, wlewamy olej, wbijamy jajka i dodajemy rozczyn. Następnie zagniatamy ciasto aż będzie gładkie i lśniące, powinno dobrze odchodzić od ręki. Ciasto przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około godzinę.

 


 3. Kruszonka: Składniki kruszonki przekładamy do miski i rozcieramy opuszkami palców aż powstaną małe grudki. Wkładamy do lodówki na czas wyrastania ciasta.

 


 

4. Nadzienie: Biały ser rozcieramy z pozostałymi składnikami. Ser można wcześniej zmielić lub całość zblendować, ja rozcierałam widelcem. Miał wtedy jak dla mnie idealną konsystencję.



 

5. Składanie chałki: Ciasto dzielimy na 4 równe części. Każdą część wałkujemy na prostokąt na stolnicy lekko oprószonej mąką. Na jedną część ciasta wykładamy połowę nadzienie i rozsmarowujemy, przykładamy drugim ciastem.  Tak samo postępujemy z pozostałym ciastem i nadzieniem, ponieważ wyjdą nam dwie chałki.

 



6. Składanie chałki: Następnie każde ciasto kroimy ostrym nożem na 3 paski w miarę równe paski.




 7. Zaplatanie: Każde podzielone ciasto zaplatamy jak warkocz i układamy na blaszkach wyłożonych papierem do pieczenia. Każdą chałkę piekłam osobno, ponieważ moje chałki bardzo urosły. Odstawiamy jeszcze tak na około 10 minut żeby podrosły.




8. Do pieczenia: Wyrośnięte chałki smarujemy dokładnie roztrzepanym jajkiem i obsypujemy obficie dobrze schłodzoną kruszonką.

 

 

9. Pieczenie: Następnie chałki pieczemy w temperaturze 180 stopni do ładnego zrumienienia się przez około 60 minut. Czas pieczenia może być dłuższy lub krótszy, zależy to od naszego piekarnika. Moje piekły się równą godzinę. Upieczone dokładnie studzimy, najlepiej studzić na metalowej kratce.

 



10. Podanie: Gotową chałkę kroimy i podajemy. Smacznego życzę.





Moje rady:

Szklanka do odmierzania składników o pojemności 250 ml.

Czas pieczenia zależy od naszego piekarnika, może być dłuższy lub krótszy. Zależy to od naszego piekarnika.

Mąkę zawsze przesiewam. 

W razie potrzeby do zagniatanego ciasto dolewamy mleka lub dosypujemy mąki. 

Z tej receptury wyszło mi dwie duże chałki.


 

4 komentarze:

  1. Chałki jeszcze nie nadziewałam, bardzo ciekawy pomysł! A chałka wygląda obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, pierwszy raz taką robiłam i nie ostatni, jest długo wilgotna🙂

      Usuń